Fra Sci-Fi til Sci-Fact

Intelligent annoncering er nu en realitet. Hvad der engang hørte til i film som Minority Rapport er nu et redskab til målrettet annoncering. I denne uge lancerer den britiske velgørenhedsorganisation Plan UK kampagnen “Because I Am a Girl” som arbejder mod, at sikre fattige kvinder i verdens fattigste lande en uddannelse. Kampagnen lanceres ved Oxford Street busstoppestedet i Londons West End og er planlagt at køre i 2 uger. Kampagnens målgruppe er kvinder, og med brug af et højteknologisk kamera sikrer organisationen, at kun kvinder eksponeres for annoncen. Det intelligente kamera anvender ny teknologi til at genkende ansigtstrukturer og kan herved se, om den forbipasserende er mand eller kvinde, og på denne måde sikres en målrettet annoncering. Den fulde annonce vises kun til kvinder, mens mænd må nøjes med at se hjemmesiden. Tanken bag kampagnen er, at anvende teknologien til at fremkalde en følelse af at være udenfor hos mændene:

“We’re not giving men and boys the choice to see the full ad on this occasion – so they get a glimpse of what it’s like to have basic choices taken away,” udtaler Marie Staunton, Plan UK’s chief executive.

Kampagnen har ledt til en diskussion omkring grænserne for targeted communication lige så vel som britiske privacy fortalere er gået på krigsstien. Samtidig åbner det op for et kig i krystalkuglen for fremtidens annoncering – for hvad kan vi  forvente os? Og er det egentlig så slemt, hvis de annoncer, reklamer og kampagner vi møder er målrettet netop os?

Læs mere om kampagnen og The Indenpendants bud på fremtidens Sci-Facts her


Reklamer