Social TV

Social TV spås som en af det helt store tendenser for 2012. Tiden er inde for, at tv mediet smelter sammen med de sociale medier. I disse dage afholdes Mobile World Congress i Barcelona og i den forbindelse har MTV lanceret en ny TV app – MTV Under The Thumb. App’en gør det muligt for brugerene at co-viewe programmer og chatte med hinanden i real time. App’en er designet med Generation Y i tankerne og dets interface er målrettet mod denne målgruppes adfærd. At chatte foregår i real-time og med denne app kan de såkaldte “millenials” pause et tv-program, tale om det og trykke play når de har lyst. App’ens content vil bestå af de kendte MTV programmer som eks. “Jersey Shore” og “Teen Mom” og det er gratis at hente app’en, mens brugen og adgangen til content afhænger af hvilke pakke brugeren køber. De forskellige niveauer (Tiny, Super og Ultra Thumb) giver således adgang til forskellige mængder af indhold.

TV mediet har, særligt i Europa, hængt i bremsen i forhold til at “go social”, men med apps som denne åbnes der op for, at se og tale om tv-programmer på én og samme tid – vel at mærke med andre end dem du sidder foran flimmerkassen med! I USA er tendensen allerede slået igennem og op mod 86% af alle tv-seere bruger deres smartphone eller tablet aktivt imens de ser fjernesyn.

App’en er ikke tilgængelig på det danske marked i første omgang, men mon ikke vi får lov at komme med før eller siden.