Se opskriften på en succesfuld reklamefilm lige her

Jan P – reklamemand og producer hos M2Film, har fundet opskriften på en succesfuld reklamefilm og den er simpel! Måske for simpel? Måske helt genial – det er i hvert fald en formel, vi vil undersøge nærmere!

Først formlen: ”En reklamefilm er god, og kun god, når man kan forestille sig, at ens nabo dagen efter kommer hen til en og siger: ”Hold kæft, så du den reklamefilm for (brand X) på tv i går, hvor der skete (XX)”.

Man kan være nervøs for, at en så simpel formel faktisk er et problem, hvor folk kan være tilbøjelige til at sige ” det ved vi da godt…” og derfor ikke tænke videre over det. Men formlens banalitet gør den utrolig operationaliserbar og kan fungere som en lakmusprøve for, om en kreativ ide kan blive en succesfuld reklamefilm. Man må sætte sig i forbrugerens sted – kan man forestille sig, at denne begejstret vil udbryde “hold kæft, så du…”. Jan P skriver, at “hold-kæft-formlen” virker – dette har vi testet her hos MediaCom – og samtidig skriver vi os formlen bag øret.

Eksempelvis sagde en MediaCom medarbejder: “Hold kæft kan I ikke huske reklamen for Fleggaard med de lækre mænd – den gik vist lige over grænsen…”

 

Umiddelbart virker formlen, også selvom reklamen ikke provokerer. Prøv selv ved næste reklameblok du ser.

Læs Jan P’s blogindlæg om ugens opskrift: Reklamesnapsen her.