Udnytter du dine muligheder på sociale medier?

Hvordan konverterer man Twitter- og Facebookbrugere til real-life kunder? Der findes selvsagt ikke ét svar på dette spørgsmål. Uanset om du er en tøjbutik, en restaurant eller fitnesskæde må du skræddersy din strategi, så den giver mening for dit brand og din målgruppe. Når det er sagt er der dog nogle redskaber, der har værdi på tværs af brands og brancher. Vi vil her give et par råd og lidt inspiration.

Gør det personligt

For at opbygge relationer og skabe loyalitet bør du kende dine kunder og tale med dem – og det vel at mærke i en tone, de kan identificere sig med. Det er med andre ord ikke let at anvende sociale medier, men hvis du investerer lidt i at lære din målgruppe at kende, og herefter udnytter platformenes potentiale, er der grobund for at skabe værdifulde ambassadører, der på sigt vil hjælpe dig med at bygge trial og præference.

Gør det værdifuldt

Det skal være værdifuldt at være fan af eksempelvis din facebook-side. Hvis man kan finde det samme indhold og de samme tilbud via andre kanaler devalueres incitamentet til at blive fan. Eksklusive tilbud og originalt indhold styrker den enkelte platform. Differentierer du derfor indholdet på de forskellige sociale medieplatforme du anvender – samtidig med at indholdet komplementerer hinanden – er du rigtig godt på vej.

Fitnesskæden Equinox er et eksempel på en virksomhed, der gør dette godt. Facebook anvendes her til at gøre opmærksom på events og initiativer, Twitter er primært til dialog og er gearet til at svare på spørgsmål omkring medlemskab, sunde kostvaner etc. Forsquare er derimod den platform, hvor du finder deres forskellige tilbud fra bl.a. spa og butik. Herudover har Equinox en Q blog, hvis hovedformål er at tilbyde de besøgende inspirerende videoer og originalt livstilsindhold.