De unges købsvaner på nettet er grænseløse

I går offentliggjorde Jyllands-Posten en analyse gennemført af Foreningen for Distance- og Internethandel (FDHI). Ifølge denne undersøgelse vokser nethandel på tværs af grænser mere end indkøbene i de danske netbutikker.

Sidste år købte danskerne for mere end 9 mia. kr. i udenlandske net-butikker. Det er særligt de unge, der har for vane at krydse grænsen, når de bestiller varer over nettet. Ifølge undersøgelsen er de unge meget prisbevidste, og det betyder ikke så meget, at det kan være vanskeligere at returnere evt. fejlkøb, hvis de er foretaget i udenlandske net-butikker.

Resultaterne fra undersøgelsen stemmer overens med de analyser vi bl.a. har lavet i vores Real World Street-panel. Om onlinekøb har en af vore yngre respondenter bl.a. sagt:

… jeg synes ikke det er mere besværligt at købe noget fra udlandet. Faktisk er det der med at komme til at købe noget forkert ikke noget jeg tænker særligt meget over. Hvis jeg køber noget som jeg ikke kan passe, eller måske kommer til at købe lidt for meget – det kan jo ske – så kan jeg jo altid bare sælge det videre på f.eks. Trendsales. (Louise, 22 år).

Udviklingen betyder med andre ord, at danske virksomheder fremadrettet må arbejde endnu hårdere ift. at udvikle tiltrækkende online-butikker, der kan konkurrere med de ofte billigere udenlandske alternativer.