Urbane bønder

Sidste år skrev vi bl.a. om forbrugernes stigende ønske om at demonstrere global ansvarlighed og deres længsel efter autenticitet. Ser vi på dagens danske konsumenter er disse behov ikke blevet mindre – noget der bl.a. afspejler sig i det hurtigt voksende fænomen urban farming – også kendt som guerilla gardening.

Når vi spørger forbrugerne er det ikke ønsket om at spare penge, der driver selvforsyningsinitiativer som bl.a. Ørestad Urbane Haver og Himmelhaven i Århus. Tendensen motiveres i langt højere grad af et ønsket om at komme i tættere kontakt med vores råvarer. Samtidig giver det selv at dyrke sine grøntsager en gennemsigtighed, der er i høj kurs hos forbrugerne:

Jeg kan rigtig godt li’ at jeg kender mine gulerødders forhistorie, hvis man kan sige det på den måde. Når de er hjemmedyrkede kan jeg jo være helt sikker på, at de ikke er blevet sprøjtet med alle mulige mærkelige ting…Det er også en måde, hvor vi kan lære Wilhelm (søn på 4 år), hvor grøntsagerne komme fra. Det er vigtigt for mig, at han ikke bare tror, at det er noget man høster i Netto” (Anne, 31 år).

Vi forventer, at fremtidens forbrugere, i forhold til fødevarerproducenter, i endnu højere grad vil kræve gennemsigtighed og global ansvarlighed – både når det handler om bæredygtige produktionsforhold og vejen til butikken.

Læs bl.a. mere om tendensen her og her.


One Comment on “Urbane bønder”

  1. […] Skrevet: april 23, 2012 | Forfatter fenjalyng | Arkiveret i: Forbrugertrends, Kommunikation, Kvalitativ research | Modify: Rediger dette |Leave a comment » […]