Overforbrug er yt

I 90’erne var forbrugerne præget af en optimistisk løssluppenhed. Vi købte ting, fordi de var ”nice to have”. En stor bil, dyrt tøj og ekstravagante fester var synonymt med succes, men sådan er det ikke længere.  Den så omtalte recession har fostret mere ressourcebevidste forbrugere, der prioriterer deres køb – også selvom de måske ikke er nød til det.

Det er ikke længere “in” at købe – bare fordi man kan, og overforbrug er direkte stigmatiseret.  

Trenden slår rødder indenfor mange kategorier og manifisteres bl.a. i skikkelse af Danmarks største bevægelse mod madspil, Stop spil af mad.  Bevægelsen fokuserer – som navnet antyder – på at hjælpe danskerne til at forbruge mindre og bruge mere af det mad de køber. P.t. har bevægelsen over 5000 facebook-medlemmer, og de bakkes op af bl.a. Fritz og Poul

Er denne antiforbrugs-tendens så en katestrofe for detailhandlen? Nej, det mener vi i Insight bestemt ikke, at den behøver at være. Faktisk kan den udnyttes. Ved bl.a. at hjælpe danskerne til et ressourcebevidst fødevareforbrug kan detailhandlen opnå mere loyale forbrugere, der måske køber mindre, men til gengæld er villige til at købe fødevarer af bedre kvalitet og dermed ikke nødvendigvis spenderer færre penge. FDB er en af dem, der tager trenden alvorlig. De udlover i øjeblikket 30 000 kr. til den forbruger, der – via FDB’s facebooksite deler sine ideer til mindre madspil.