En ekstra dimension til tilskueroplevelsen

I søndags løb Københavns Maraton af stablen for 32. gang. Siden løbet startede i 1980, er antallet af deltagere vokset eksponentielt – bare siden 2005 er deltagertallet over fordoblet. Løbet afspejler dermed den generelle tendens – danskerne løber mere end nogen sinde.

Det var dog ikke kun løberne, der var mange af – også tilskuerne var mødt talstærkt op. I år havde heppekorene da også mulighed for at tilføje ekstra demissioner til den ”klassiske” tilskueroplevelse.

Copenhagen Marathon tilbød i år en gratis iPhone-applikation, der gjorde det muligt at følge løbere uden for ens eget synsfelt, og samtidig få nyheder og live tv fra ruten undervejs. Applikationen betød med ord, at tilskuerne kunne kombinere frisk luft og tæt på-oplevelsen med eget håndholdt tv i form af deres iPhone. Det var tilsyneladende noget, der behagede tilskuerne og app’en blev hentet mere end 20 000 gange.

Mon ikke vi i fremtiden vil se flere af disse tiltag, hvor forbrugerne/tilskuerne får mulighed for at følge begivenheder/få oplevelser på flere platforme med differentieret/supplerende indhold samtidige?